„Bizalommal tekintek a jövőbe” – egy szendrőládi pedagógus fogalmazott így a tanévkezdő szakmai műhelyen, annak kapcsán, hogy hosszú előkészítő munka után szeptembertől a Magyar Máltai Szeretetszolgálat Iskola Alapítvány (Máltai Iskola Alapítvány) a fenntartója a Borsod-Abaúj-Zemplén vármegyei településen található iskolának. A fenntartóváltást a helyi közösségek, szülők, civil szervezetek kezdeményezték – indokolta az átvételt Thaisz Miklós, a Máltai Iskola Alapítvány kuratóriumi elnöke. Hozzátéve, amennyiben egy felzárkózó településről, a helyiektől érkezik megkeresés, akkor felajánlja segítségét a Máltai Iskola Alapítvány.

A Nógrád vármegyében található Kállón ugyancsak a tanév első napjától lett hivatalos a fenntartóváltás. Thaisz Miklós kiemelte: „Az Iskola Alapítvány célja, hogy - széles szakmai autonómia biztosítása mellett – a korábbiaknál nagyobb esélyt adjon a rá bízott gyerekeknek arra, hogy megszerezzék az iskolában azokat a kompetenciákat, amelyek a szakma vagy érettségi megszerzéséhez, a munkaerőpiaci helytálláshoz szükségesek." A kuratóriumi elnök fontosnak tartja, hogy minden máltai intézmény legyen vonzó a pedagógusok, a szülők, a gyerekek és a helyi közösség számára is, hiszen a közösség partnersége nélkül nincs érdemi esély a sikerre, arra, hogy javuljanak a gyerekek tanulási eredményei.

A Máltai Szeretetszolgálat iskolái és óvodái már 12 vármegyében, jellemzően nehéz helyzetben lévő kistelepüléseken működnek, a középiskolák pedig városokban, Budapesten, Gyöngyösön, Dombóváron és Devecserben találhatók. A 2025/26-os tanévet így már csaknem 5000 tanuló kezdi meg az összesen 19 máltai oktatási, nevelési intézmény egyikében. A gyerekek döntő többsége hátrányos helyzetű, felzárkóztatásuk több figyelmet és a hagyományos pedagógiai feladatokon túl gyermekközpontú programot és új szemléletű, adaptálható megoldásokat igényel. A szendrőládi és kállói fenntartóváltás első láthatói jele a tervek szerint az lesz, hogy nő a pedagóguslétszám és délutáni foglalkozásokkal, szakkörökkel növekszik majd az iskolában eltöltött, minnőségi idő.

A 2024/25-ös tanévben folytatódik az a kétéves, nagyszabású fejlesztés, amely annak érdekében indult, hogy érdemben javuljanak a máltai általános iskolákba járó diákok alapkompetenciái, az országos kompetenciaméréseken elért eredményeik. A következő hetekben a mindennapi pedagógia munkában megjelenő fejlesztési folyamatok eredményeképpen az elvárások szerint láthatóan csökken majd az országos kompetenciaméréseken a minimumszint alatt teljesítők száma.

A lezárásához közeledik az a projekt is, amelynek köszönhetően szeptemberre számos máltai oktatási, nevelési intézményben megújult és a tanulást támogató környezet várja a gyerekeket. A következő hetekben élménypedagógia, mozgásterápiás valamit hatékony olvasás és írástanító módszertani képzés is indul, amely pedagógusok módszertani kultúrájának megújulását is megalapozza a várakozások szerint.  
Folytatódik a máltai általános iskolákban a digitális projekt, csakúgy, mint a Matific digitális matematika oktatási platform használata is, amely a matematikához szükséges alapkompetenciák fejlesztését szolgálja.

Szeptembertől tovább bővült a máltai szakképzőkben megtanulható szakmák száma is, és már valamennyi máltai középiskolában lehet a hagyományos szakképzéshez képest új megközelítésű projektoktatásban tanulni.