A Magyar Máltai Szeretetszolgálat mindenkitől azt kéri, figyeljen oda az utcán éjszakázó emberekre és a nem, vagy rosszul fűtött épületekben élőkre. Ha földön fekvő, átázott ruhájú embert látnak, lépjenek oda hozzá, és szükség esetén hívják a diszpécserszolgálatot (Budapesten a 061-338-41-86-os számon) vagy a 112-es segélyhívót.

A Szeretetszolgálat a fővárosban a budai oldalon felel a hajléktalanellátásért, a szociális munkások legalább 600 emberrel találkoznak naponta, hat nappali melegedőben 500-an tudnak napközben segítséget kérni, hat szállást nyújtó intézményben pedig 300 embert tudnak elhelyezni. A szállást nyújtó intézmények az elmúlt napokban átlagosan 80 százalékos kihasználtsággal működtek, de a téli krízisidőszakban férőhelyhiány miatt senkit nem küldenek el, szükség szerint ideiglenes szükségszállásokat nyitnak további épületekben.

A hideg időben a Máltai Szeretetszolgálat kilenc utcai gondozószolgálata és a krízisautó szociális munkásai a legelszántabb, szabadban éjszakázó embereket is igyekeznek rávenni, hogy fogadják el a segítséget, és menjenek fűtött intézménybe. A novembertől márciusig tartó krízisidőszakban hétköznap délután négy és hajnali kettő, hétvégén reggel nyolc és hajnali kettő óra között krízisautó járja az utcákat.

A Szeretetszolgálat a fővárosban a szállást nyújtó intézmények és nappali melegedők mellett működtet 24 órás egészségügyi centrumot, fertőtlenítő fürdető állomást, valamint két lábadozót, ahol egészségügyi problémával élő hajléktalan emberek gyógyulhatnak. A karitatív szervezet hajléktalan emberekkel végzett munkájának fontos eleme a rehabilitációjuk elősegítése, ám a hideg időben az elsődleges cél, hogy senki se fagyjon meg odakint.

 

A Magyar Máltai Szeretetszolgálat ajánlásai

Vegyük észre! A földön fekvő, a csupasz betonon ülő vagy az átázott ruhájú emberek fagypont körüli hőmérséklet esetén gyorsan kihűlhetnek. Árulkodó jel lehet, ha valaki hosszú időn át mozdulatlanul ül, vagy fekszik.

Szólítsuk meg!  Kérdezzük meg, nincs-e segítségre szüksége? Bátran menjünk oda, kérdezzük meg, tehetünk-e valamit érte.

Ne habozzunk cselekedni! Ha az illető nem tud válaszolni, vagy rosszullétre, fájdalomra panaszkodik, hívjuk a hajléktalan ellátó diszpécserszolgálatot, vagy a 112-es segélyhívót.

 

Így hívjon segítséget a bajban lévő hajléktalan emberhez

A Magyar Máltai Szeretetszolgálat öt jó tanácsa azok számára, akik segítséget hívnak hajléktalan emberekhez

1. A bejelentő maradjon higgadt, szánjon időt a segítségnyújtásra, álljon meg a helyszínen, győződjön meg a pontos címről és onnan telefonáljon. Adja meg a telefonszámát, hogy szükség esetén visszahívhassák.
2. Szólítsa meg a hajléktalan embert. A diszpécser segít abban, mit kell kérdeznie, közben vizsgálja meg a környezetet, vizes-e a ruhája, van-e sérülése.
3. A diszpécser kérdéseire próbáljon meg pontos választ adni, szóljon, ha bizonytalan valamiben.
4. Legyen türelmes, amíg a diszpécser utána néz a háttér információknak, beazonosítja a területet, egyértelműsíti a bejelentőtől kapott részleteket. Ez több percet is igénybe vehet. Előfordulhat, hogy a diszpécserek egyszerre több ügyet koordinálnak.
5. Ha valamilyen sürgős teendő adódik a helyszínen, kövesse a diszpécser iránymutatását.

 

Figyeljünk az egyedül élő idős emberekre!

A hideg időben nemcsak az utcán élők lehetnek veszélyben. A karantén és a kijárási tilalom miatt könnyen magukra maradhatnak az emberek fűtetlen vagy rosszul fűtött lakásukban, ezért a Szeretetszolgálat azt kéri mindenkitől, fokozottan figyeljenek a környezetükben élő magányos, idős emberekre. A hirtelen jött hidegben bármilyen szokatlan jelenség árulkodó lehet. Bajt jelenthet, ha nem füstöl a kémény, ha nappal is égve maradt a villany, ha nem látjuk a megszokott időben a szomszédot, vagy ha a kerítésen maradt az ételhordó. A téli tragédiák nagy része fűtetlen lakásokban történik, ezek megelőzése közös felelősségünk. 

A Regionális Diszpécserszolgálatok telefonszámai:

  • Budapest, Pest Megye: 06 1/338-41-86
  • Győr-Moson-Sopron, Vas, Zala megye: 06 92/323-000
  • Fejér, Komárom-Esztergom, Veszprém megye: 06 34/511-028
  • Baranya, Somogy, Tolna megye: 06 72/233-169
  • Bács-Kiskun, Csongrád-Csanád, Békés megye: 06 70/505-8080
  • Hajdú-Bihar, Jász-Nagykun-Szolnok, Szabolcs-Szatmár-Bereg megye: 06 42/504-618
  • Borsod-Abaúj-Zemplén, Heves, Nógrád megye: 06 46/530-268