A hajléktalan emberek egy része a kijárási tilalom idején is a szabadban tölti az éjszakát. A Magyar Máltai Szeretetszolgálat utcai gondozószolgálata és a krízisautó szociális munkásai a legelszántabb, szabadban éjszakázó embereket is igyekeznek rávenni, hogy fogadják el a segítséget, és menjenek fűtött intézménybe. Az utcán, parkokban, kapualjakban éjszakázó emberekről a kijárási tilalom miatt kevesebb információt szolgálatatnak a járókelők, ami miatt a csapadékos időben nagyobb veszélynek vannak kitéve. A vizes ruhában és átázott cipőben gyorsabban kihűlhetnek, kaphatnak súlyos betegségeket, vagy szerezhetnek soha nem gyógyuló végtagsérüléseket. Ezért a Máltai Szeretetszolgálat arra kéri az este nyolc óra után közlekedő, munkából hazatérő, kutyát sétáltató embereket, hogy fordítsanak figyelmet a szabadban éjszakázó emberekre. Ha földön fekvő, átázott ruhájú, mozdulatlan, sérült embert látnak, kövessék az alábbi ajánlást és értesítsék a területi diszpécserszolgálatot (telefonszámok a cikk végén), mely rövid időn belül krízisautót küld a helyszínre, vagy súlyosabb esetben hívják a 112-es segélyhívót.

 

Egy kicsit több figyelemmel a kijárási tilalom idején életeket menthetünk

A Magyar Máltai Szeretetszolgálat ajánlásai

Vegyük észre! A földön fekvő, a csupasz betonon ülő vagy az átázott ruhájú emberek fagypont körüli hőmérséklet esetén gyorsan kihűlhetnek. Árulkodó jel lehet, ha valaki hosszú időn át mozdulatlanul ül, vagy fekszik.

Szólítsuk meg!  Kérdezzük meg, nincs-e segítségre szüksége? Bátran menjünk oda, kérdezzük meg, tehetünk-e valamit érte.

Ne habozzunk cselekedni! Ha az illető nem tud válaszolni, vagy rosszullétre, fájdalomra panaszkodik, hívjuk a hajléktalan ellátó diszpécserszolgálatot, vagy a 112-es segélyhívót.

 

Így hívjon segítséget a bajban lévő hajléktalan emberhez

A Magyar Máltai Szeretetszolgálat öt jó tanácsa azok számára, akik segítséget hívnak hajléktalan emberekhez

1. A bejelentő maradjon higgadt, szánjon időt a segítségnyújtásra, álljon meg a helyszínen, győződjön meg a pontos címről és onnan telefonáljon. Adja meg a telefonszámát, hogy szükség esetén visszahívhassák.
2. Szólítsa meg a hajléktalan embert. A diszpécser segít abban, mit kell kérdeznie, közben vizsgálja meg a környezetet, vizes-e a ruhája, van-e sérülése.
3. A diszpécser kérdéseire próbáljon meg pontos választ adni, szóljon, ha bizonytalan valamiben.
4. Legyen türelmes, amíg a diszpécser utána néz a háttér információknak, beazonosítja a területet, egyértelműsíti a bejelentőtől kapott részleteket. Ez több percet is igénybe vehet. Előfordulhat, hogy a diszpécserek egyszerre több ügyet koordinálnak.
5. Ha valamilyen sürgős teendő adódik a helyszínen, kövesse a diszpécser iránymutatását.

 

Figyeljünk az egyedül élő idős emberekre

A hideg időben nemcsak az utcán élők lehetnek veszélyben. A karantén és a kijárási tilalom miatt könnyen magukra maradhatnak az emberek fűtetlen vagy rosszul fűtött lakásukban, ezért a Szeretetszolgálat azt kéri mindenkitől, fokozottan figyeljenek a környezetükben élő magányos, idős emberekre. A hirtelen jött hidegben bármilyen szokatlan jelenség árulkodó lehet. Bajt jelenthet, ha nem füstöl a kémény, ha nappal is égve maradt a villany, ha nem látjuk a megszokott időben a szomszédot, vagy ha a kerítésen maradt az ételhordó. A téli tragédiák nagy része fűtetlen lakásokban történik, ezek megelőzése közös felelősségünk. 

Regionális Diszpécserszolgálatok telefonszámai:

Budapest, Pest Megye: 06 1/338-41-86

Győr-Moson-Sopron, Vas, Zala megye: 06 92/323-000

Fejér, Komárom-Esztergom, Veszprém megye: 06 34/511-028

Baranya, Somogy, Tolna megye: 06 72/233-169

Bács-Kiskun, Csongrád, Békés megye: 06 76/485-582

Hajdú-Bihar, Jász-Nagykun-Szolnok, Szabolcs-Szatmár-Bereg megye: 06 42/504-618

Borsod-Abaúj-Zemplén, Heves, Nógrád megye: 06 46/530-268