Diszpécser: Máltai Szeretetszolgálat, diszpécserszolgálat, jó estét kívánok! Miben segíthetek?

Járókelő: A Budafoki úton láttam egy hajléktalan férfit, és szeretném, ha kijönnének hozzá, mert nagyon hideg van és félek, hogy megfagy.

Diszpécser: Hol látta pontosan a hajléktalan személyt?

Járókelő: Hááát, … a Bertalan Lajos utcán jöttem végig és onnan tovább a Budafoki úton. Nem látok házszámot. Nem ismerem a környéket, talán száz méterre lehet a Bertalan Lajostól.

Diszpécser: Melyik kerületről van szó?

Járókelő: 11. kerület, azt hiszem.

Diszpécser: Hogyan tudjuk beazonosítani a helyszínt? Mit lát maga körül?

Járókelő: Egy elektronikai üzlet van a sarkon. Tulajdonképpen ez egy ilyen beugró két épület között. Parkolnak itt autók és egy telefonfülkét is látok.

Diszpécser: Nézem közben az interneten térképet… Igen, megtaláltam. A Budafoki út 10. szám alatt van. Rendben. Milyen testhelyzetben van a férfi? Milyen a ruházata? Van takarója?

Járókelő: Már továbbjöttem. Az előbb a falnál feküdt. Úgy láttam csak egy kabát van rajta és nincs alatta semmi. A puszta földön fekszik.

Diszpécser: Megkérhetem arra, hogy odamenjen hozzá? Meg tudná őt szólítani? Megkérdezné a nevét?

Járókelő: Ne haragudjon, sietnem kell. Miért fontos ez? Az a lényeg, hogy utcán van, nem?

Diszpécser: Ahhoz, hogy segíteni tudjunk rajta, tudnunk kellene néhány dolgot.

Járókelő: Egy pillanat, visszamegyek hozzá.

Háttérben hallatszik:

  • Jó estét, nem fázik?
  • De nagyon fázom!
  • Hívtam magának segítséget. Megmondaná a nevét?
  • László. Kovács László vagyok.
  • Szeretne bemenni valami meleg helyre?
  • Hát az jó lenne!

Járókelő: Kovács Lászlónak hívják. Azt mondja, hogy szeretne valahova bemenni.

Diszpécser: Köszönöm, hogy megkérdezte. Ismerjük őt, időnként előfordul ezen a területen. Kérem, hogy nézze meg, hogy lát-e valami sérülést rajta. Ön szerint fel tud kelni a földről? Lábra tud állni?

Járókelő: szerintem igen. Bár van mellette egy üres flakon. Lehet, hogy ittas?!?

Diszpécser: előfordulhat, bár tudott vele beszélni, szóval együttműködőnek tűnik. Megkérdezné, hogy be tud-e menni egyedül a szállóra? Azt látom a nyilvántartásban, hogy két héttel ezelőtt egy közeli intézményben aludt.

Háttérben hallatszik:

  • László, azt kérdezik, hogy be tud-e menni szállóra egyedül?
  • Nem tudom, nagyon nehezen tudok menni. Fáj a lábam. Még lehet, leszállítanak a buszról is…

 

Járókelő: azt hiszem nem fog tudni elmenni sehova. Fáj a lába, nem tud gyalogolni. Várjon! Most felállt. Nehezen áll a lábán, de azért rágyújtott. Nem tűnik úgy, hogy komoly baja lenne.

Diszpécser: Köszönöm, akkor mentő hívására nincs szükség. Értesítem a krízisautós kollégákat, kb. 20 perc múlva érkeznek oda. Meg tudja esetleg várni őket?

Járókelő: Kedves Hölgyem, eléggé késésben vagyok. Kb. 10 percet tudok várni, de aztán mennem kell.

Diszpécser: Köszönöm! Kérem, szóljon a férfinek, hogy érkezik a segítség, és várja meg a máltai autót.

Járókelő: Rendben.

Diszpécser: Nevét és a telefonszámát meg tudná adni, kérem, ha szükség lenne rá, visszahívhassuk  önt?

Járókelő: Mondom …  

Diszpécser: Köszönjük, hogy telefonált, kérem, mondja meg a férfinak, hogy ne menjen sehova, mert szállóra fogjuk vinni. Köszönjük a segítségét! Viszonthallásra.

Járókelő: Viszonthallásra.

 

A budapesti hajléktalan ellátó diszpécserközpont a 06 1 338 41 86-os telefonszámon hívható. A Magyar Máltai Szeretetszolgálat öt jó tanácsa azok számára, akik segítséget hívnak hajléktalan emberekhez. 

1. A bejelentő maradjon higgadt, szánjon időt a segítségnyújtásra, álljon meg a helyszínen, győződjön meg a pontos címről és onnan telefonáljon. Adja meg a telefonszámát, hogy szükség esetén visszahívhassák.
2. Szólítsa meg a hajléktalan embert. A diszpécser segít abban, mit kell kérdeznie, közben vizsgálja meg a környezetet, vizes-e a ruhája, van-e sérülése.
3. A diszpécser kérdéseire próbáljon meg pontos választ adni, szóljon, ha bizonytalan valamiben.
4. Legyen türelmes, amíg a diszpécser utána néz a háttér információknak, beazonosítja a területet, egyértelműsíti a bejelentőtől kapott részleteket. Ez több percet is igénybe vehet. Előfordulhat, hogy a diszpécserek egyszerre több ügyet koordinálnak.
5. Ha valamilyen sürgős teendő adódik a helyszínen, kövesse a diszpécser iránymutatását.