Nagy a sürgés-forgás a Honvéd téren, a #nemluxustáska kampány budapesti gyűjtőpontján. Hol egy középkorú nő csönget be, hol egy nagymama az unokájával, hol két barátnő; valamennyien táskákkal a karjukon érkeznek. A kampány önkéntesei örömmel fogadják őket, kicsit elbeszélgetnek velük, majd a búcsúzást követően nagy csivitelés közepette egyenként végignézik a táskák tartalmát. Gyermeki kíváncsisággal várják, mit találnak bennük, forgatják a színes-szagos flakonokat, tubusokat, miközben ellenőrzik, hogy a „tusfürdő-sampon-testápoló- fogkefe-fogkrém-dezodor-betét” listából minden termék megvan-e bennük, és ha esetleg hiányzik valami, azt a gyűjtőponton felhalmozott készletekből kipótolják. Külön öröm, ha a táskában kedves üzenetet is találnak, amelyet az adományozó a táska jövőbeni tulajdonosának szánt: „Kedves Nőtársam! Kívánok neked nagyon sok örömteli és boldog pillanatot. Lásd meg minden napon a jót, és keresd azt, ami örömet okoz Neked!” Amikor az önkéntesek minden táskát átnéztek, és gondoskodtak róla, hogy a tartalmuk egységes legyen, tízesével műanyag zsákokba pakolják őket. Így viszik el az adományt a Máltai Szeretetszolgálat Határ úti raktárába, ahonnan az ország legtávolabbi pontjaira is eljuttatják majd őket.
A #nemluxustáska akciót civil kezdeményezésként három édesanya hívta életre 2018-ban: Huszka Ágnes stílustanácsadó, Cserta Szandra rendszerezési tanácsadó és Kovács-Pálffy Anna, aki az ELTE TáTK szociális munka mesterszak hallgatója volt. Eredetileg azt tűzték ki célul, hogy százötven intimhigiéniai termékekkel tisztálkodószerekkel megtömött táskát gyűjtsenek össze a Máltai Szeretetszolgálat Miklós utcai női krízisszállójának lakói számára. A valóság azonban minden elképzelésüket messze túlszárnyalta. Pár nap alatt több ezer követőjük lett a nemluxustáska Facebook oldalon, özönlöttek a felajánlások, több százan írtak, hogy szívesen részt vennének önkéntesként az akcióban, vagy hogy a saját városukban gyűjtőpontot nyitnának. Az első évben a tervezett százötven helyett 12 ezer táska gyűlt össze, a szétosztásukról a Máltai Szeretetszolgálat gondoskodott – ami nem véletlen, hiszen Kovács-Pálffy Anna az egyetemi tanulmányai mellett már akkor is a karitatív szervezet munkatársaként dolgozott. Nem volt kérdés, hogy az akciót a következő évben is folytatni fogják.
2025-ben már ötödik alkalommal hirdette meg a #nemluxustáska gyűjtést Kovács-Pálffy Anna, Huszka Ágnes, és a korábban a háttérben segédkező Sipos-Mohai Réka; idén március 3-15. között folyik az akció Budapesten és az ország 19 városában. Tanultak az elmúlt évek tapasztalataiból, most már például nagy hangsúlyt fektetnek arra, hogy minden táskába ugyanazok a higiéniai termékek kerüljenek, amelyeket így a családban, hajléktalanszállón vagy anyaotthonokban élő lányok, asszonyok között egyformán szét lehet osztani. Ha az adományként kapott táskákban a kampány profiljába nem illő terméket – mondjuk hajlakkot, arcmaszkot, fogselymet, zuhanysapkát, női borotvát, körömreszelőt, ékszert vagy fehérneműt – találnak, azt karitatív szervezeteknek adják tovább, így végül minden jó helyre kerül.
A kampány segítőiből is létrejött már egy jól szervezett hálózat. Az akció lebonyolítását több tucat önkéntes segíti, akik közül van, aki azért csatlakozott, mert valaha maga is kapott egy táskát, ami rengeteget jelentett neki. A vidéki gyűjtőpontok száma is egyre bővül, van köztük fogorvosi rendelő, kávézó, nyelviskola, esküvőiruha-szalon, benzinkút és squash klub is – ezeknek a vállalkozásoknak a tulajdonosai azért csatlakoztak a #nemluxustáska akcióhoz, mert maguk is fontosnak tartják a céljait, és szívesen kampányolnak mellette. A széles közösségi összefogásnak köszönhető, hogy az elmúlt négy évben összesen 55 ezer táskát sikerült szétosztani a rászorulók között.
Kovács-Pálffy Anna mégsem ezt tartja az adománygyűjtő mozgalom legnagyobb sikerének. „Nem az a szupererőnk, hogy évről évre ilyen sok táskát összegyűjtünk, hanem az, hogy megtörjük velük a menstruációs szegénység tabuját. 55 ezer táska az 55 ezer interakció – ilyen sok nőt mozgatunk meg, ilyen sokan beszélnek erről a témáról” – hangsúlyozza. Az intim higiéniai termékek és tisztálkodószerek egy nőnek havonta körülbelül négyezer forintba kerülnek, ami sok családban nehezen kigazdálkodható összeg, pláne, ha több kamaszlány is van. A mélyszegénységben élők körében gyakran előfordul, hogy a lányok, asszonyok a menstruáció ideje alatt nem mernek iskolába, munkába menni, mert félnek, hogy megszégyenülnek mások előtt.
A problémát súlyosbítja, hogy a menstruációs szegénység tabu, amiről nem illik beszélni – bár Kovács-Pálffy Anna ezen a téren az elmúlt években lát előrelépést. „Első alkalommal, 2018-ban még én magam is zavarban voltam, amikor a széles nyilvánosság előtt meg kellett fogalmaznom, mi is a #nemluxustáska kampány célja, később viszont már azon vettem észre magam, hogy a legnagyobb természetességgel köszönöm meg a menstruációs szegénységben élő nőtársaim nevében az adományokat egy négyszáz fős közönség előtt. Jó jelnek tekintem, hogy az évek múlásával egyre több újság, tévé, rádió kér tőlünk interjút a témában, és a riporterek is egyre mélyebb kérdéseket tesznek fel nekünk a menstruációs szegénységgel kapcsolatban. Többször meghívtak már vállalatoknál szervezett kerekasztalbeszélgetésekre is, és a céges adományok száma is egyre nő.”
A #nemluxustáska kampányhoz eddig mintegy háromszáz vállalat csatlakozott. Egy energiaipari multicégnél gyűjtőpontot nyitottak, hogy a kollégák ott tehessék le az otthon összeállított táskáikat. Egy jegyértékesítéssel foglalkozó kisvállalkozásnál pénzadományokat gyűjtöttek, aztán az egyik lelkes kolléganő maga vásárolta meg a cég nevében a táskákat és a higiéniai termékeket. Egy vezetőfejlesztéssel foglalkozó tanácsadó cég pedig ennél is tovább ment: a férfi kollégák nőnap alkalmából nem virággal lepték meg a hölgyeket, hanem azzal, hogy egymillió forintot adományoztak a #nemluxustáska kampánynak. „A kolléganők nagyon jól fogadták a meglepetést, tudomásom szerint senki sem elégedetlenkedett, amiért az idén nem jácintot kapott” – mondja Kovács Pálffy Anna.
A mozgalom üzenetére egyébként nem csak a nők, hanem a férfiak is egyre nyitottabbak. Országszerte három gyűjtőpontot is férfiak üzemeltetnek, és volt olyan, többségben férfiakat foglalkoztató, szivattyúrendszerek gyártásával foglalkozó vállalkozás, amely a napokban több intim higiéniai termékekkel és tisztálkodószerekkel teletöltött táskát is eljuttatott a budapesti gyűjtőpontra. Egy ismeretlen pedig továbbgondolta a kérést, és borotvát, borotvahabot, férfiillatú tusfürdőt, sampont, dezodort pakolt az adománynak szánt táskába. Szép gesztus, ez a csomag a Máltai Szeretetszolgálaton keresztül egy kórházba készülő hajléktalan férfihez fog kerülni, de a #nemluxustáska akció a jövőben is marad az eredeti céljánál, a női intimhigiéniai és tisztálkodószerek gyűjtésénél.
Az évről évre rendszeresen meghirdetett kampányt már nem csak az adományozók, hanem a rászorulók is várják, volt közülük, aki már érdeklődött a szervezőknél, hogy az idén mikor és hol veheti majd át a táskát. Óriási teljesítmény évről évre 10-15 ezer tisztasági csomagot összeállítani, de ennek akár a hatszorosát is szét lehetne osztani a menstruációs szegénységben élők között. A #nemluxustáska akció egyértelmű bizonyíték arra, hogy létezik női szolidaritás.
A #nemluxustáska akcióhoz 2025. március 15-ig lehet csatlakozni, a gyűjtőpontok listája és minden további tudnivaló megtalálható a https://nemluxustaska.hu/ oldalon.
A képre kattintva megtekintheti galériánkat: