– Mi az alapja a fényinstallációnak, mi adta az inspirációt?
– A máltai székház Batthyány tér felőli oldalát vettük célba, a homlokzat és az előtte lévő gesztenyefák inspiráltak bennünket. A homlokzatot megvilágítottuk, az installációt pedig a fák belsejében helyeztük el.
– Konkrétan miből áll az installáció?
– Négy spotlámpát helyeztünk el a fák lomjai között, kettő-kettő függőleges és vízszintes irányban világít egymással szemben, s így egy keresztet formálnak meg. A téren gép segítségével füstöt is eregetünk, a kereszt belsejében pedig egy tükörgömb emelkedik föl-le, ami a fa lomjából szórja ki a fénypászmákat. Olyan lesz, mint egy jelenés vagy a szentség megjelenése a térben. Kiáradás, találkozás, együttlét – ezek a kulcsszavak nagyon sokszor hangzottak el az ötletelés folyamán. A homlokzaton lévő vöröses izzás pedig lüktetés ad az egésznek.
– Ez a szívdobbanást fejezi ki vagy a vért az Eucharisztiában?
– A Máltai Szeretetszolgálat címerében is megjelenik ez a szín, de maga az épület is vörösre van festve, és valóban, gondolhatunk a borra és a vérre is.
– A fény kiáradása pedig egybevág a Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszus jelmondatával: „Minden forrásom belőled fakad” (Zsolt 87,7).
– Igen, erről a kiáradásról is van szó, a fény egészen kitör a térre. Testet ölt a fény a füstös környezetben. Kicsit nehéz így leírni a látványt, érdemes inkább eljönni a Batthyány térre és megnézni, átélni, részesévé válni.
– Hogyan ért össze az ön munkássága az Eucharisztikus Kongresszussal és a Máltai Szeretetszolgálattal?
– Vallásos ember vagyok, régóta foglalkozom szakrális művészettel, a technikát tekintve pedig nagyon sokszor dolgozom fénnyel, füsttel, térrel. A Máltai Szeretetszolgálat keresett meg, hogy a kongresszus alkalmából alkossak itt valamit. Megmondom őszintén, hogy bár azonnal elvállaltam, ezzel egyidőben kissé kétségbe is estem, hogy vajon mit fogok majd csinálni. Aztán szerencsére amikor Zádor Tamás alkotótársammal elkezdtünk ötletelni, nagyon hamar beindultak az alkotói folyamatok, és megszületett a tervünk.
– Az 1938-as, szintén budapesti Eucharisztikus Kongresszuson a Lánchíd kapott az Oltáriszentségre utaló megvilágítást, valamint fény áradt ki a Citadelláról. Mondhatjuk, hogy ez a fényinstalláció annak a modern párja?
– Igen, megnéztük a régi felvételeket erről, és bár nem mondanám, hogy ezek mentén dolgozunk, de természetesen akkor is ugyanezek voltak a hívószavak, ezért valamilyen szinten a mi munkánk is kapcsolódik az akkori megvilágításokhoz.
Mátrai Erik Glória kúp című alkotása is látható a NEK idején a Máltai Szeretetszolgálat központjában. A dicsfény, nimbusz, aureola, aranyos fényjelenség az Isten által kiválasztott személyek kiemelésére hivatott. A festészetben korongként, sugárkoszorúként ábrázolt tünemény ezúttal egy meditatív, intim térben megtapasztalható fénykúp formáját ölti magára.
A fényinstallációval egyidejűleg a központban kiállítás nyílt Szolgálat Szeretettel címmel. Az épületbe 16 és 22 óra között a Fő utca 41. szám alatti kapun lehet belépni, és megtekinteni az Erzsébet apácák történelmi tereit, a máltai szolgálatot bemutató kiállítást és a képzőművész alkotását. A központban működő bentlakásos idősotthon és egészségügyi intézmények védelme érdekében a közös használatú belső terekben a maszk viselése kötelező.