Az idén országszerte 40 felzárkózó településen mintegy 1000 általános iskolás gyermek vett részt a Máltai Szimfónia program foglalkozásain, ahol a zeneoktatás nem a hagyományos módon, hanem a Máltai Szeretetszolgálat által kidolgozott speciális módszertan szerint zajlik. A hangsúly a zenei élményen és a közösségépítésen van: a program célja nem az, hogy profi zenészeket képezzen, hanem hogy a halmozottan hátrányos helyzetű gyerekeket sikerélményhez juttassa, növelje az önbizalmukat, megtanítsa őket alkalmazkodni és kapcsolódni egymáshoz, és eszközt adjon a kezükbe ahhoz, hogy átélhessék és kifejezhessék a saját érzéseiket. A zenélés ilyenformán egész életre szóló örömforrás lehet a számukra függetlenül attól, hogy végül milyen pályát választanak maguknak.
A Máltai Szimfóniás diákok hegedűn, csellón, nagybőgőn, gitáron, cimbalmon vagy ütőhangszereken tanulhatnak meg játszani a hetente legalább két alkalommal megtartott foglalkozásokon. Az első órákon olyan egyszerűbb gyerekdalokat tanulnak meg, mint például a Gólya, gólya, gilice, a kezdeti sikereket követően pedig a zenetanárok a Máltai Szimfónia saját repertoárjából választanak darabokat az adott csoport érdeklődése és tudásszintje szerint. A kínálat rendkívül sokszínű, a népdaloktól a popzenén és autentikus cigányzenén át egészen a komolyzenéig terjed. A gyerekek a dallamokat utánzással vagy speciális kotta segítségével tanulják be, amelyben színek és számok is segítik az értelmezést. A tanulók a kezdetektől koncerteznek, karácsonykor, anyák napján és tanév zárásakor rendszeresen fellépnek a helyi közösség előtt.
A tapasztalatok alapján a Máltai Szimfónia foglalkozásokra óriási az igény. Gyakran előfordul, hogy egy-egy osztályban minden diák felteszi a kezét a kérdésre, hogy ki szeretne zenét tanulni, és a háromnegyedük egész évben rendszeresen jár az órákra. A zenei tehetség a részvételnek nem feltétele. A Máltai Szimfóniás oktatók mindenkit szívesen látnak a foglalkozásokon, aki jönni szeretne, és a koncerteken úgy osztják el a szólamokat a gyerekek között, hogy az is a zenekar hasznos tagjának érezhesse magát, aki esetleg csak pár hangot tud biztos kézzel megszólaltatni a hangszerén.
Az immár 12 éve futó program eredményei messze túlmutatnak a zenei képzésen: a közelmúltban két egymástól független tudományos kutatás is kimutatta, hogy a Máltai Szimfónia foglalkozások pozitívan hatnak az iskolai teljesítményre, így segítenek a hátrányos helyzetű gyerekek felzárkóztatásában és az esélyteremtésben.
Vekety Boglárka, Logemann Zsófia és Alexander Logemann, az ELTE kutatói a Hogyan hat a zenélés a hátrányos helyzetű gyerekek kognitív képességeire és iskolai életére? című publikációjukban megállapították, hogy a Szimfónia programban eltöltött idő bizonyíthatóan jó hatással van a gyerekek önbizalmára, valamint számolási és olvasási képességeire, ami nagy jelentőséggel bírhat a későbbi iskolai előmenetelben, továbbtanulásban.
Szűcs Tímea, a Debreceni Egyetem Bölcsészettudományi Kar Nevelés- és Művelődéstudományi Intézetének munkatársa A zenetanulás mint a társadalmi felemelkedés eszköze című publikációjában azt írja, a Szimfónia program keretei között zajló tartós közös munka során fejlődni kezdenek a gyerekek iskolai teljesítményt is befolyásoló kompetenciái: a kitartás, az együttműködésre, a figyelem megtartására való képesség. A gyerekek önértékelése is megerősödik, motiváltabbak lesznek, megjelenik a környezetük jobbításának szándéka, természetessé válik az egymáshoz való alkalmazkodás és a másik felé való nyitás – akár roma-nem roma viszonylatban is –, megtapasztalják, hogy a befektetett munka idővel beérik, így kitartóbbá válnak úgy a hangszerjátékban, mint az iskolai tanulmányaikban.
„2013 óta mintegy 4000 általános iskolással ismertettük meg a közös zenélés örömét. Nagy álmunk, hogy a program hatókörét kiterjesszük a kisgyerekkortól egészen a szakképzésig” – mondta el Nagy Kálmán, a Máltai Szimfónia program vezetője. „Habár a célunk nem a tehetségkutatás és -gondozás, a kiemelkedően jó zenei képességekkel rendelkező gyerekek kezét az általános iskola befejezése után sem engedjük el. Akik úgy döntenek, hogy zenei középiskolában folytatják a tanulmányaikat, azokat ösztöndíjjal és mentorálással támogatjuk, és fellépési lehetőségeket is szervezünk a számukra. A programba a közeljövőben óvodásokat, kisiskolásokat is szeretnénk bevonni. A kollégáimmal jelenleg egy olyan módszertan kifejlesztésén dolgozunk, ami a legkisebbek ritmusérzékét fejleszti kreatív játékokon keresztül, és csak egészen egyszerű eszközök kellenek hozzá, mint például egy rizzsel töltött kólásdoboz” – tette hozzá.
A program a 2025/2026-os tanévben óvodások számára is elérhetővé válik.
A Máltai Szimfónia programról megjelent tanulmányok:
• Szűcs Tímea (Debreceni Egyetem, BTK, Nevelés- és Művelődéstudományi Intézet, Debrecen): A zenetanulás mint a társadalmi felemelkedés eszköze, Educatio 33 (2), pp. 253–261 (2024).
• Vekety Boglárka, Logemann Zsófia, Alexander Logemann: Hogyan hat a zenélés a hátrányos helyzetű gyerekek kognitív képességeire és iskolai életére? In: Bajzáth, Angéla; Csányi, Kinga; Győri, János (szerk.) Elkötelezettség és rugalmasság: a neveléstudomány útjai az átalakuló világban: Absztraktkötet. Budapest, Magyarország : MTA Pedagógiai Tudományos Bizottság, ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar (ELTE PPK) (2023) 456 p. p. 108.
A 2025. augusztus 29-i MVM ZENERGIA jótékonysági gálakoncert teljes bevételét a Máltai Szimfónia program kaphatja, ha az esemény honlapján meghirdetett szavazáson erre a szervezetre érkezik a legtöbb szavazat. Kérjük, szánj pár másodpercet a szavazásra, és buzdítsd erre családtagjaidat, ismerőseidet is:
https://mvmzenergia.hu/#szavazas
Köszönjük!